onsdag 22 oktober 2014

Tankar om namn

Det där med kullteman tycker jag är så himlans roligt då alla gör så olika.

När jag var inne på dvärgvädurarna var min tanke att varje år ha ett huvudtema och varje kull blev en "undergrupp" för det temat. Som exempel så tänkte jag att år 2014's kullar skulle gå under temat bär. Min första kull var jordgubbar och Floras kull skulle bli blåbär, men tyvärr klarade kullen sig inte. Men ni förstår poängen. Ett roligt sätt tycker jag om man har många kullar per år. Speciellt om man har rasavel. Vet andra som tar klassiska A-B-C kullar. Men en variant som jag vet Toftaholms gjorde var att ta kulltemat i bokstavsordning och kullnamnen oberoendet av bokstaven men beroende av temat. Lite exempel: A kullen kan ha temat Artister, kullnamn kan vara Håkan Hellström, Miss Li, Robyn osv. nästa kull är B kullen med temat Bergskedjor. Kullnamn kan då vara t.ex. alperna osv. Ni förstår poängen!

Skillnaden mellan rasavel och hoppavel namnmässigt är att på stamtavlan har man en mycket begränsad plats att skriva kaninens namn på  (ink. gårdsnamn). Medan hoppar obegränsad plats att skriva det tänka namn på. Därför kan hoppkaniner ha mycket längre namn än raskaniner.

Kuckelbos Molly som tävlade under namn Mountain Pleasure

När jag själv tar mina hoppkullar i framtiden kommer jag köra på fristående kullteman. Jag har funderar på kullteman till Lunas kull. Men vad det blir är svårt att säga redan nu, kanske Harry Potter Spells, Romerska gudar, Drakar, Star wars eller varför inte Magiska varelser? Helt enkelt något åt fantasy hållet i alla fall.

Jag vill som bekant i framtiden ta upp dvärgvädurarna igen och då kommer jag nog fortsätta med att varje år har ett huvudtema och varje kull är en "undergrupp".

Hur gör ni med kullteman?

Lite kaninungar från jordgubbskullen med mamma Molly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar