onsdag 28 januari 2015

Dag 2 - Framtida Kaninplaner

Jag har många planer med mina kaniner och kaniner i framtiden. För det första är min plan att alltid ha kaniner hemma så länge de är möjligt.

Att avla på nytt "led", nämligen på Snöflingans Lucia kull är min ena framtidsplan. Ungarna ifrån den här kullen är bl.a. Snöflingans Lusse Lelle och Snöflingans Pepparkaksgubbe. Sistnämnda är även pappa till Luna. Tycker denna kull är otroligt snygg och dessutom har gett snygga ungar i sin tur, dessutom är kullen helt obesläktad. Jag tror att de kan bidra mycket till den typ hoppavel som jag vill bedriva. Tyvärr finns det inte så många individer kvar i denna kull i Sverige och i livet vilket försvårar det hela ganska mycket. Men jag tror och hoppas på att det ska kunna gå i viss utsträckning.

En annan plan är att ta upp dvärgvädurarna igen, om kanske 3 - 5 år. Dels skulle jag vilja få fram och avla på färgen lux, med och utan mantelteckning men även färgen tan blå. I vilken ordning jag tar an de två projekten som de faktiskt är får framtiden avgöra.

Tredje framtidsplanen är att få fram och ha bruna hoppkaniner. Tänk er lux, egern, kanel, havanna osv på riktigt snygga hoppkroppar. Även om färgen är enbart en liten del av hoppaveln så är det en rolig och spännande del för en färgnörd som mig. Detta är självklart långsiktigt mål och jag hoppas att detta anlag kan bli ett lika vanligt som zobelanlaget är idag hos våra hoppare.

Två ungar med Snöflingans Pepparkaksgubbe som pappa. Första bilden är fotad av Tilde Willhans och andra av 08KT.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar