tisdag 24 februari 2015

En grabb eller en tös?

Igår natt fick jag ett mejl ifrån en uppfödare om jag fortfarande var intresserad av en aktuell kull, trots att det enbart var hanar som kommer vara tillsalu. Självklart är jag fortfarande intresserad av kullen tänkte jag, men vill jag verkligen ha en hane? Detta har fått mig att tänka till ordentligt. Att komma ihåg är att jag har 6 burplatser och att utöka dom kan jag inte göra mer än tillfälligt (t.ex. ungar som inte blir sålda).

Först började jag tänka på att jag generellt sätt brukar gå bättre ihop med honor på banan och hemma. Men där har det såklart funnits undantag, honor som jag inte alls har fungerat med samtidigt som jag har haft hanar som har passat mig perfekt (främst då hemmaplan). 

Okej, så en hane kan man jag tänka mig att ha hemma och tävla med. Jag köper jag in den med baktanken att kastrera om det inte fungerar. En till punglös herre helt enkel.

Men avelsmässigt då? Jag vill ju faktiskt hålla på med avel och min plan var att köpa in en till hona. Men så kom jag på att nu har jag två fina honor som jag kan tänka mig att använda i aveln. Luna kommer få en kull sensommaren/hösten 2015 och Cia efter Kista 2016, så är tanken i alla fall. Skulle jag köpa in en hona till skulle en kull på denna inte vara aktuellt först sensommaren/hösten 2016, men då är tanken att jag ska ha flyttat hemifrån. Jag kan inte nu säga om jag har möjlighet att ha kvar alla kaniner (vilket jag hoppas på såklart! och har lite planer för att just kunna ha kvar dom) men framförallt så känner jag att planera in en kull då är dumt. Med detta i tanke innebär det att jag har mina två avelshonor för de två första avelsåren på gården. Längre än så är svårt att planera samt att jag räknar med att behålla en hona ur Lunas kull och en ur Cias kull. Skulle jag vilja ha en till avelshona känns det smartare att vänta tills hösten 2016, då jag flyttar hemifrån. 

Därför tycker jag att det känns väldigt logiskt och klokt med att försöka få tag i en avelshane som jag trivs med. Är det någon kull som jag verkligen tror har potentialen till att "producera" en passande hane till mig så är det just denna kull. Att jag dessutom går in med inställningen att jag är öppen för kastrering om snuskandet skulle vara olidligt mycket (haha!) vilket känns skönt. Visst skulle det vara tråkigt eftersom då kan han inte gå i aveln men det känns som om jag överlever den biten just nu. 

Kullen jag pratar om är Pralinens Tulpan-kull, Kakan + Trulls. 
Så nu håller vi tummarna för att jag får hem en liten grabb, helst en av siamespojkarna <3 Bilderna är brutalt snodda av Pralinens Hoppkaniner.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar