tisdag 17 februari 2015

Frågestund

Varför gav du upp så fort med Ron?
Jag vet att en del kämpar med sina kaniner i flera år innan bitarna faller på plats. Jag tycker det är otroligt duktig av dom som orkar göra detta, och jag kan direkt säga att jag är inte en av dom, i alla fall inte i detta fall. Ron och jag utvecklade aldrig ett starkt band även om han såklart har varit en rolig och trevlig kanin för det mesta. Men när tonåren slog in för flera månader sedan slogs all kontakt ut på grund av olika anledningar, och vi började ständigt gå varandra på nerverna. Ena har lett till det andra att jag helt enkelt inte längre har lust eller energi kvar till den kaninen. Det är liksom han eller mitt intresse så att säga.



Vad planerar du att köpa in för kaniner i år? Några specifika kullar du har spanat in?
Jag planerade att köpa in två kaninungar under vinter/våren 2016. En av dessa "ungar" blev fina Cia. Så en unge (hona) är alltså planen nu att köpa in. Den finns just nu tre kullar som jag har spanat in lite extra, Kakan + Trulls, Asta + Fabian och Aya + Tor.

Ska du spara en unge efter Luna?
Absolut kommer jag spara en efter Luna, en hona vill jag spara. Kullplanen är dock öppen igen då jag tycker att Nico börjar bli överavlad. Så ska bara hitta en hane att para henne med under sommaren 2015 alt Kista 2016.

Vart köper du dina selar och koppel?
De flesta av mina selar är köpta ifrån Tallbackens Selar och Koppel, tycker dessa är bäst när man vill ha nelon, glitter eller tygselar. Sedan har jag ett sele ifrån Empas Djurtillbehör men tycker den är lite liten i modellen och underbandet är lite tjockt, men annars bra kvalité. Har två mocka selar ifrån Fortunas som jag är skitnöjd med! Mjuka och fina, enda nackdelen är att spännena är i svart då jag föredrar vita spännen framför svarta.



Favorituppfödare?
Midgårdsolens och Kyrkelidens är idag mina favorituppfödare.

Ska du åka till någon cup eller stor tävling 2015?
Jag skulle vilja åka till Falsterbo och Hjärtecuperna i vår. Solvalla Expo är en ny tävling i som Stockholms Kaninhoppare anordnar och i år vill jag gärna testa på den då jag missade den i somras.

Är du nöjd med kaninerna du har nu?
Jag är så nöjd med de kaninerna som jag har här hemma. Då menar jag Aro, Luna och Cia med tanke på att Ron ska flytta och Saki är här endast på foder. Däremot vill jag tillägga att Saki är en väldigt rolig kanin att göra med så nöjd med henne också så att säga.



Hur ska den perfekta hoppkaninen vara enligt dig?
Oj skrev detta precis i ett lite längre inlägg men sammanfattningsvis så ska den vara samarbetsvillig, ha glädje och vilja för hoppningen, lagom tempo, atletisk kropp och en stam jag skulle vilja avla vidare på.

Favoritfärg på kanin?
Tan blå, sachengold/bourgogne, kanel och viltisabella är några av favoriterna! Och LUX, höll på att glömma lux. Gud så fint det är!

Favoritgren inom hoppningen?
Krok är min absoluta favorit!


Vad tycker du om dvärgkaniner?
Egentligen har jag lite svårt för hermelinerna och dvärghararna då de är verkligen pyttesmå. Men dvärgvädurarna är en helt annan femma, de är så underbara i temperamentet att jag är helt kär i rasen. Sedan kan dvärgaveln såklart diskuteras.



Hur ofta hoppar du med kaninerna?
Hoppar med kaninerna 3 - 4 gånger i månaden kan man säga om man räknar med tävlingarna och träningarna. Vid tävlingsuppehåll hoppas de mer sällan för att just få ett uppehåll. Tävlar i regel varje till varannan helg.



Vad får kaninerna för mat, mängd?
Kaninerna får förutom hö och grönsaker någon enstaka gång i veckan, Cuni Complete och Edel. Denna blandning har jag funderat på länge och nu även börjat med. Detta för att dryga ut och Cuni Complete som är ett dyrt foder. Vet att flera andra utfodrar med denna bladning så jag tror att det kommer gå kanoners.

Hur många burar har du? Någon ledig? 
Jag har 3 burar och 6 fack. Idag är 1 fack ledigt men Ron ska som sagt flytta och Saki är på besök i några månader.



Vart har du köpt burarna?
Mina burar är köpta ifrån Fäboden. De på 130*60*60/50 är specialbeställda. Är nöjd med burarna även om de kunde ha haft bättre mått men de är inköpta till dvärgvädurar egentligen, men de funkar bra. Det enda man behöver komma ihåg är att måla både insidan och utsidan. Själv har jag inte gjort det sistnämnda än, haha.

Varför ska du sälja Ron?
För att vi funkar helt enkelt inte tillsammans och jag har ingen lust eller energi kvar att lägga på han. Tråkigt såklart men det är så det är och känner att det är bara dumt för både mig och han att dras med varandra. Jag vill helt enkelt inte ha han kvar. Så enkelt är det tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar