fredag 21 november 2014

Svar från veterinär

Well det regnar fram och tillbaka hela tiden så kaninerna får vara i burarna. De är ändå inga större fan av detta väder, inte jag heller för den delen. Ge mig några enstaka minusgrader nu, snälla.

Bättre lycka med veterinären hade jag allt! Berättade bl.a. att hon hade fått råd om en medicin som ska vara bra (bästa är som sagt inte kvar på marknaden) men även svarade på mina frågor.

Fråga: Hur ska jag tänka kring att jag ev. får hem en unge om tre månader och den är då ca 2 månader?

Svar: När den flyttar kommer en troligen uppleva en stress vilket medför att immunförsvaret blir nedsatt. Därför är det bra om jag kan isolera den från de andra kaninerna (så gott som möjligt) tills den har landat i flytten.

Tankar: Vet inte riktig hur jag ska lösa detta med isolering, då jag har fackburar (veterinären vet om detta) men ska nog klura ut detta. Framförallt kommer jag hålla ett vakande öga på kaninen, ta det väldigt lugnt med den, kanske börja tävla någon månad senare? Samt att alltid ta den först i hantering.

Fråga: Jag har planerat att ta en kull på Luna, hur ska jag tänka kring detta, risker mm?

Svar: Kort och gott ska vi göra ett avförningsprov igen i April för att se hur halten av parasiter är då. Det är mycket möjligt att hon har gjort sig av med smittan, annars är det nog behandling som gäller innan. Men är hon fri ska det inte vara några konstigheter alls.

Tankar: Inga konstigheter här inte! Däremot fick jag också reda på att kaninungar som får liten, kontinuerlig utsöndring av smittan kan bli immuna. (Om jag uppfattade det rätt?)

Fråga: Kan kaninerna blir fria från smittan?

Svar: Immunförsvaret avgör så mycket i detta. Om de tar emot smittan, får symtom osv. Kanske blir de friska bärare? Men kaninerna kan göra sig av med smittan själva, ja. Men det svåra är att det kommer att finnas kvar i miljön. För att egentligen bli av med det helt; bränn burarna. (Men det förstod hon att jag inte ville göra ;) )

Tankar: Då får det finnas i miljön. Jag har varken råd eller lust att bränna mina burar som jag spenderade närmre 7 000 kronor på förra året/i år. Med bra burhygien och sanering med virkon emellanåt så ska det nog gå att hålla det i schack. Men jag vet att jag ev kommer ha smittan, så därför kommer jag vara extra noggrann och försiktig i framtiden.

Haha, bränna dess? Never. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar