fredag 30 januari 2015

Dag 4 - Hur väljer jag kanin?

När det kommer till att välja kanin, en som passar mig, har jag lärt mig den hårda vägen. Jag har både köpt och haft kaniner på foder som har varit helt fel. Det kan både röra sig om att vi inte funkar hemma men även på banan. Men på grund av detta har jag lärt mig vilket typ av kanin som faktiskt passar mig bäst.

Det jag kollar på är:
- Kaninens stam - Vilka är föräldrarna, hur är dom? Vilka led finns bakom?
- Vad är förväntningarna på kullen - Stämmer uppfödarens bild/förväntningar av kullen överens med min bild? Vilka hoppegenskaper förväntas? Temperament? m.m.
- Kaninens atletiska kropp - En hoppkanin behöver en hållbar kropp... Gärna runt 2,5 - 2,8 kg

Kikar även på tidigare (halv)syskon, kullsyskon till föräldrarna och vilka kullar de har fått. Finns det roliga färger bakom kaninen eller har kaninen själv en lite roligare färg (alltid en bouns).

Kan även tillägga att jag enbart köper in kaniner som jag kan tänka mig att använda i aveln om man enbart ska kolla på kaninens stam och vilka led som finns bakom. Så den "delen" är alltid fixad här hemma så att säga. Inför ev. avel med andra ord.



Dag 1 - Snabbfakta om mina kaniner
Dag 2 - Framtida kaninplaner
Dag 3 - Favorituppfödare
Dag 4 - Hur väljer jag kanin?
Dag 5 - Favoritbild
Dag 6 - Bloggar jag följer
Dag 7 - Hona eller hane?
Dag 8 - Ras jag skulle vilja ha
Dag 9 - Ras jag inte vill ha
Dag 10 - Drömkaninen
Dag 11 - Drömkombinationen
Dag 12 - Bästa kaninminne
Dag 13 - Hur väljer jag kanin?
Dag 14 - Nästa kulltema
Dag 15 - Mina mål 2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar