torsdag 19 februari 2015

Cia och Sakis träning

Idag har jag bl.a. tränat Saki och Cia. De två är mycket mer hemma här nu än enbart för några dagar sedan, skönt. Jag vet hur de fungerar i buren, i hagen, de söker kontakt och Cia hoppar inte ner ifrån bordet vid första möjliga chans utan stannar faktiskt, även om man får ha koll på henne ;)

Hoppade följande hinder: Bron, Trean (platt), Xet, Volmen (Platt och maxad bakkant), Halvtvåan och Hästskon.

Saki var först och hon är så enkel att göra med. Hon gör sitt liksom, inget man behöver lägga sig i om det inte skulle bli knas av någon anledning. Försökte jag få upp henne lite i fart vilket gick helt okej, så det är något vi får jobba, att ta fram farten alltså. Annars är hon enkelt att jobba med, ska bara försöka "hitta" signalerna så att säga.

Cia som jag hade lite problem med vid senaste tävlingen hade jag tänkt att öva på att "inte svänga ut" med. Men jag tänkte att nej först kör jag ett varv innan jag använder några "hjälpmedel" eller kör någon direkt övning. Klockrent förutom en liten korrigering vid halvtvåan. Körde en runda till och ja, klockrent. Jäklar vad det är power i de där bakbenen säger jag bara! Så jag tror mycket handlar om rutin och att hon svänger ut när hon är osäker, vi måste bli ett team helt enkelt. Så mer tävlingsrutin är nog svaret på att få henne sluta svänga ut.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar