söndag 12 juli 2015

Problem med Cia

Åh himla skitkanin. Så känner jag just nu.

Cia, fina Cia, först var hon odräglig vid brunstet och det tillsammans med dåliga nyheter kring hennes släkt gjorde att jag valde att kastrera henne. Det är ett val som jag inte ångrar att jag gjorde! 

Men nu, 2 månader efter kastreringen har hon börjat bli "svår" igen. Attackerar vid matning när jag har kaninvakt, supersur och nästan på hugget när hon ska in i hagen, slutat försöka hoppa, dampig vid selning... Ja listan kan göras lång! Har försökt att klura ut om det är aggressivitet eller revirbeteende och efter lite bollning så att säga förstår jag att det troligen är, eller mesta dels är, revirbeteende. 



Hon har gjort fina lopp i medelsvåren men nu känns det som om hon inte vill / är osäker och därför inte vill försöka. Lite dryg helt enkelt gällande hoppningen. Hade vi talat om en svacka i eliten eller svårklassen hade jag helt förstått det, en lite break och sedan upp på banan igen. Men medelsvåren? Som hon redan klarar av? Jag vet inte ärligt talat. Hon behöver daglig motion vilket hon får de dagar då jag är hemma, vilket är nästan alltid. Ska även testa att hoppa lite lättklass med henne innan KM hemma. Får se hur hon reagerar. 



Sur kanin som inte vill hoppa? Kul va!? Va tusan ska jag göra? Jag vägrar ha en sur kanin som kelkanin... En snäll kanin som inte hoppar, fine. En sur kanin som hoppar? Också fine. Men en kanin som ger en gråa hår pga sitt humör och inte vill hoppa? Nej tack. Samtidigt, då jag har jag enbart Luna som snart är parad och Sansa att tävla även om det inte är en anledning till att ha kvar henne. 

Gud jag hoppas verkligen att hennes revirbeteende förändras för just nu är hon vaktande överallt, i buren, hagen, transporten, ute i koppel osv. Tips? Någon? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar