tisdag 7 juli 2015

Tredagars Gävle

Alltså, vilken underbar hobby jag har. Får hänga med härliga människor i så många olika åldrar från alla delar av landet, dessutom får jag och mina kaniner tävla tillsammans och det är bara en liten del i det hela. Ja, ni förstår. En gång kaninhoppare, alltid kaninhoppare. 

Med mig som sällskap hade jag Elin, Vilgot och Jennifer! Jag kan nog påstå att vi alla är lika förtjusta i Max Lyxshake i alla fall hahahha!  De första två dagarna bestod av varmt och soligt väder, precis sådär sommarvarmt som man vill ha. Solguden tyckte antagligen att vi hade förbrukat all sol och därför regnade konstant hela måndagen, lagom kul. 


Hur gick kaninerna? 
De två första dagarna bestod av rakklasser, två stycken på lördagen och en på söndagen. Måndagen avslutades med två krokklasser.

Luna gick under helgen från godkänd till mycket väl godkänd insats ;) Lördagen hoppade hon på 4 fel i båda klasserna om jag minns rätt (tror 1 var i korr i första) och hade inga harigheter för sig så jag var nöjd. Söndagen hoppade hon på 2 + 2 och det var mer fel i farten än någon större rivning då hon var rätt på. Måndagen började men en krok grund där hon var riktigt på men tog inte i ordentligt så det blev fyra fel. I finalen taggade hon till och tog i så ett litet fel blev det. Sedan har vi den sista klassen för helgen. Krok Medelsvår ny. Ett riktigt bra lopp på 0 fel i grunden och ett ännu finare lopp i finalen, också på 0 fel ledde till en vinst och såklart pinne. Första medelsvårpinnen tar hon på en dubbelnolla!? Är inte det Luna i ett nötskal? Hoppar så otroligt fint när hon vill, åh min blåa hare!

Cia var jobbig och vill inte riktigt samarbeta. Ofta behöver jag ta en korrigering på henne inför ett hinder och sedan hoppar hon över det. Men denna helg var hon dels otrevlig för det mesta, grinig och ville absolut inte samarbeta. "Fejkbrunst" och betedde sig som om hon till och från var osäker. Vilket hon absolut kan vara men det känns så konstigt när hon gjort fina lopp i medelsvåren och har inga problem med hinderna. Jaja, hoppas det bara var en tillfällig sak för just nu har hon statusen "sur och vill inte hoppa"... Denna kanin ger mig verkligen gråa hår, ah blir galen på henne <3 



Sansa hade en stor debut helg framför sig. Lördagen var jättevarm och när jag skulle ta ut Sansa låg hon mer eller mindre utslagen i transportburen. Värmen + kissnödig kanin gjorde att vi enbart hoppade ett hinder på banan innan vi tackade för oss. I andra rak lätten kom vi längre, tror 5 - 6 hinder? Har verkligen märkt att hon tycker det är så obehagligt när jag försöker stanna henne med kopplet, vilket jag behöver göra då hon svänger ut framför hindret ganska ofta. På söndagens lättklass bjöd hon på ett fint lopp på 3 fel, varav ett var en plan vattengrav och ett hinder som hon sparkade ner när hon sprang förbi och jag försökte få in henne, haha. Så med det loppet är jag nöjd! Hade absolut inga förväntningar inför måndagens krokklasser. Hur ska man hoppa en kanin som ogillar att bli uppstannad i selet? Hmm..! Första krokklassen gick hon på 3 fel varav ett var snedhopp över platt asien. Andra krokklassen slet hon sig så att kopplet gick sönder. Väl infångad hann vi inte i mål, tror vi hade ett eller två hinder kvar. Nåja! Hon får helt klart godkänt och har bjudit på flera härliga glimtar in i en förhoppningsvis snar framtid ;) Hoppas att bebishuvudet lägger sig och så även lite av känsligheten och dampheten haha <3 



Denna tävlingshelg var även min första som godkänd domare. Jag dömde samtliga elitklasserna i rak och krokbana. Lite läskigt, men framförallt väldigt kul och skönt! Jag glömde en gång säga att maxtiden var 2 mintur, hihi. En småsak men ändå visst att det var något jag hade glömt att meddela. Första dagen kände jag mig lite grön och så även i första eliten andra dagen. Men sen blev jag varmare i kläderna så att säga. Tror man kommer utvecklas så mycket som domare den första tiden, eller rättare sagt första året!

Som tack för hjälpen fick jag ett supergulligt presentkort, åh måste nästan fota det och visa er!


Kommer helt klart komma tillbaka nästa år! Och tack GKHT än en gång för en bra tävling och god mat! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar