onsdag 29 april 2015

Kastrera Cia?

Detta inlägg kanske inte är chockerande eller spännande för er som har följt en tråd på Facebook - Kaninhoppning men jag tänker att jag tar det ändå.


Jo, det är nämligen så att Cia vid brunst, har jag märkt, är allmänt stressad. Vid stress är det även lätt för en kanin att bli sur och irriterad vilket leder till att hon dels försöker hugga efter mig när jag tar upp henne ur hagen och är väldigt vaktande i buren. En tråkig grej i det hela är att hon först kommer fram för att hälsa eller vill ha uppmärksamhet och sedan är det som om hormonerna kickar in och huvudet säger helt plöstligt nej. Så hon kan lätt uppfattas lite schizo just nu...  ;)


Så jag har mejlat en veterinärklinik i Sollentuna för att när de har en ledig tid. Denna klink tar 1100 kr för att kastrera en honkanin vilket jag tycker är ett väldigt bra pris! Ska även kika med veterinärklinken i Arninge som jag besökte i höstas/vintras då jag tycker att kaninveterinären var bra och pålitlig. Vad de tar vet jag inte, men tar de som Roslagstull så ligger priser på ca 1600 kr. Då blir det nog Sollentuna faktiskt. 


Frågade lite kring att kastrera sin hona på kaninhoppning (Facebook grupp) och fick många bra svar som gör mig säker på detta. Förut att hon (och jag) slipper stressen och det jobbiga humöret vid brunst så minskas även risken för cancer rejält! 

När kommer jag kunna starta henne igen? Ja, det beror lite på vad min veterinär säger. Men av att döma av kommentarerna så kan jag starta henne efter en månad, förutsatt att det inte uppstår några komplikationer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar